De eerste stap om je bedrijfscultuur in kaart te brengen
De Klok Logistics is een begrip in de regio Nijmegen, een transportbedrijf pur sang en daarnaast hoofdsponsor van voetbalclub N.E.C. (maar daarover later meer). In het derde kwartaal van 2018 begon onze samenwerking met DKL. Het doel? De vele vacatures zo snel mogelijk vervullen en het werkgeversmerk versterken.
Als je voor het eerst in aanraking komt met een organisatie, is het belangrijk dat het unieke van die organisatie duidelijk wordt. Dus na een onderzoeksfase waarin we ons volledig hebben verdiept in de DKL-cultuur konden we deze vertalen naar mooie verhalen en video’s.
Maar hoe gaat dat dan? Verdiepen in de cultuur en het unieke van een organisatie duidelijk maken? Want cultuur is er vaak gewoon. Dat is nou eenmaal zo gegroeid, horen we vaak. En ‘we’ (de mensen) kunnen niet eens uitleggen waarom iets zo is. Waarom we ergens dus boos om worden als het anders gaat. Maar natuurlijk ook waarom we ons ergens thuis voelen. Of het leuk vinden. Natuurlijk is dat te achterhalen. En te onderzoeken. Zodat je met de uitkomsten aan de slag kunt en anderen kunt bereiken die het hier net zo leuk vinden.
Onderzoek
Het start met een goed gesprek. Om op die manier te kijken of de werknemers op dezelfde manier denken. Over het werk, de organisatie en andere randzaken waar ze dagelijks op het werk mee te maken hebben. Goede koffie, werktijden, pauzes, secundaire arbeidsvoorwaarden. Een bepaald soort humor. Het kan van alles zijn. Voor velen is dat logisch, want ze zijn er gewoon ingerold, maar voor buitenstaanders is dat lastig te herkennen, als je alleen een saaie vacature leest.
Het bedrijf doorlichten
Door niet alleen met de HR-manager te praten, maar met Jan en alleman krijg je een uitgebreid beeld en velen reacties. Openhartige reacties, meningen en ideeën, waardoor je duidelijke overeenkomsten kunt maken en de unieke aspecten van een organisatie in kaart kunt brengen.
Zo kun je content gaan maken waar men zich betrokken door voelt. Of aangesproken. Wat tegelijkertijd content is waar anderen zich juist helemaal niet in kunnen vinden. En dat is precies wat je wil, want zo voorkom je de nachtmerrie van elke HR-afdeling. Sollicitanten die niet bij een organisatie passen. Deze zogenaamde “mis-fits’ kosten bakken met geld en tijd. En uiteindelijk, vaak al na een maand, scheiden jullie wegen en moet je weer opnieuw beginnen.
Ken jezelf of laat een ander jou leren kennen
Natuurlijk vraagt een ijzersterke Employer Brandingstrategie om meer dan een paar gesprekken. Maar het geeft je wel de perfecte kickstart. Het is als organisatie belangrijk om jezelf te kennen, zodat kandidaten hun ideale werkplek zo makkelijk mogelijk (her)kennen. Maar dat is vaak lastig. Beschrijf jezelf als persoon maar eens in drie woorden. Moeilijker dan je denkt denkt. Terwijl het voor vrienden en familie vaak zo simpel is dat ze binnen een minuut hun woorden over je al klaar hebben.
Zoek je hulp om jouw organisatie te introduceren bij anderen? Bel ons dan even op. We zitten er klaar voor.
Wil je meer tips & tricks? We helpen je graag, zodat je zelf aan de slag kunt met recruitmentmarketing en jouw werkgeversmerk. Schrijf je in voor onze vriendenlijst en je krijgt zo nu en dan handige hulpmiddelen waarmee je zelf je strategie tot in de puntjes kunt uitvoeren. Oh en onze handige Vrijmibo-alert!